Je eigen UX Lab

Waar je aan moet denken bij het hebben van je eigen in-house UX Lab.

Het hebben van een eigen in-house lab is voor veel bedrijven aantrekkelijk maar het brengt ook nadelen met zich mee. In deze blog leggen we uit wat de voor en nadelen zijn en waar je over na moet denken als je een eigen UX Lab overweegt.

Voordelen

Verlaagde drempel om onderzoek te doen

Met het hebben van een in-house lab is het makkelijk om zelf onderzoek te doen. Het maakt niet uit of het een uitgebreid onderzoek of een snelle validatie betreft; boek de ruimtes en ga in gesprek met je klanten.

Nodig alle betrokkenen uit

Laat alle belanghebbende gemakkelijk bij het onderzoek langskomen. Doordat het in jouw eigen pand is, is het voor collega’s gemakkelijk om ‘even’ binnen te stappen en een paar van de sessies mee te kijken.

Geen reistijd

Je hoeft niet naar een externe locatie af te reizen om het onderzoek te houden. Dit scheelt voor het hele team een hoop tijd. Als de laatste sessie is afgelopen kan je eventueel de dag achter je bureau afmaken.

Nodig klanten uit op jouw kantoor

Klanten komen naar jouw locatie en zien gelijk hoe tof jij erbij zit. Na het onderzoek kun je nog aanvullende vragen stellen of het maakt het makkelijk om afspraken te combineren.

1 keer aanschafkosten

Door je eigen lab in te richten heb je maar één keer een hoge kostenpost. Daarna kan je ieder onderzoek vrijwel ‘gratis’ zonder bijkomende kosten uitvoeren.

Multi-inzetbaar

Bouw een groter Lab om te zorgen dat deze multi-inzetbaar is. Zo kan je naast de UX opstelling ook focusgroepen of niet-digitale 1-op-1 interviews houden in een informele setting. Het loont om hier van te voren goed over na te denken.

Nadelen en tips

Jouw kantoor, jouw merknaam

Respondenten weten dat de test over jouw website of app gaat voordat ze naar de locatie gaan. Het kan zijn dat ze daarom van te voren zich al even gaan inlezen, om zodoende de “juiste” antwoorden te geven.

Tip: Zeggen dat ‘je extern bent’ en ‘niet het ontwerp hebt gemaakt’ werkt in een enkel geval, maar komt wel minder geloofwaardig over als het onderzoek bij jou in huis is.

De waan van de dag

Heb je een eigen lab, dan zit je in de omgeving die je al kent. Laat je daarom niet al te veel afleiden, maar zorg dat je je kunt focussen op het onderzoek.

Tip: Laat de lunch bezorgen in de meekijkruimte en zorg dat je je tijdens de testdag echt afzondert van de rest van de organisatie. Beperk gedurende het onderzoek stoorzenders als mail en telefoongesprekken. Focus je op het onderzoek!

Techniek staat voor niks

We zien vaak dat de techniek in een ‘doorsnee’ Lab niet toereikend is voor het testen van websites en apps. ls de techniek in de ruimtes wel toereikend, dan dient deze ook regelmatig ge-update te worden. Je wilt natuurlijk niet het onderzoek in de soep laten lopen door problemen met de techniek.

Tip: Zorg dat er iemand verantwoordelijk is en op de hoogte is van de werking en (last minute) problemen kan oplossen. Kan en wil de UX’er deze taak op zich nemen of moet je iemand anders verantwoordelijk maken? Denk ook na over het opstellen van ‘exotische setups’ met bijvoorbeeld een touchscreen of check-in balie.

Geen dedicated ruimte/UX Lab

Je hebt een ruimte weten te vinden voor je UX Lab en observatieruimte, maar deze moet multi-inzetbaar zijn. De ruimte was voorheen vergaderruimte en is nog steeds zo te boeken. Materiaal moet per keer opgezet worden en is daardoor storingsgevoeliger.

Tip: Zorg dat jij de hoogste prioriteit hebt op het boeken van de ruimtes. Houd ook rekening met het op- en afbouwen van de materialen die je nodig hebt. Laat indien mogelijk de materialen opgebouwd en aangesloten staan. Maak het ‘Plug and play’.

Kosten

Camera’s, computers, devices en een eyetracker. De kosten voor het aanschaffen van een eigen UX Lab kunnen flink opstapelen. Vergeet ook niet het meubilair en de installatie van de techniek te begroten.

Tip: Stel jezelf de vraag of je genoeg van het lab gebruik gaat maken om de kosten eruit te halen. Neem ook kosten voor het onderhoud en up to date houden van de materialen mee in je overweging.

Respondenten ontvangst

Respondenten moeten het pand makkelijk kunnen vinden en dienen opgevangen te worden. Staat jouw pand op een industrieterrein, dan is dat niet voor iedereen even makkelijk te bereiken.

Tip: Maak een duidelijke routebeschrijving en zorg dat respondenten (makkelijk) kunnen parkeren. Ga ook na of je in jouw pand gasten moet aanmelden bij de receptie. Denk ook aan entree-pasjes als er poortjes zijn waar je niet zomaar doorheen kunt.

Happy Labs neemt zorgen uit handen

Geen gedoe met techniek

Ons UX Lab is ingericht voor UX Onderzoek. De techniek staat klaar en is gemakkelijk te gebruiken. Devices en eyetracker zijn makkelijk te koppelen. Ook opnames zijn zo gemaakt. De tech-support staat altijd klaar voor vragen. Of als je op de verkeerde knop hebt gedrukt..

Live of op afstand meekijken

Kijk mee vanuit onze observatieruimte of laat thuisblijvers meekijken via de livestream. Zit je bij ons, dan zorgen wij dat je kunt focussen op het onderzoek; wij creëren een fijne omgeving waarin de randvoorwaarden geregeld zijn.

Onafhankelijke ruimte, goed bereikbaar

Klanten hebben geen idee dat het onderzoek over jou gaat. Een white-label onderzoek laat respondenten onbevooroordeeld aan het onderzoek deelnemen. Onze locaties zijn daarnaast goed te bereiken voor zowel jou als jouw klanten.

Respondenten

We zien het als onze verantwoordelijkheid om de juiste respondenten op te sporen. En daar zijn we goed in! Met ons eigen panel, waarin meer dan 7.000 personen zitten, zorgen we namelijk voor superscherpe selecties.

Betaalbaar

Geen kosten aan het onderhoud en updates. Wij zorgen dat we altijd up-to-date materiaal in huis hebben. We houden van ronde prijzen en geen onverwachte kosten. Kom je vaker bij ons? Dan kan je korting zelfs oplopen tot 15% op de dagprijs.