Vroeg of laat user testen, wat is beter?

User testen. Je kunt het op allerlei momenten doen. Vroeg, laat en alles ertussenin. Maar wat is het verschil tussen vroeg en laat testen en waarom is het belangrijk om je design op het juiste moment aan je klanten voor te leggen?

 

De gouden regel

Hoe eerder je een usability test doet, hoe beter. Dat is de gouden regel.

De reden hiervoor is simpel: hoe eerder je problemen spot in het concept van je site of app, hoe goedkoper het is om ze te fixen. Maar het draait niet alleen om geld, ook om tijd. Als je eerder weet waar de problemen zitten, heb je meer tijd om ze op te lossen. Anders gezegd: door vroeg te testen minimaliseer je het risico dat je product faalt.

Of je nou een heel nieuw product maakt of een bestaand product herontwerpt, de gouden regel geldt altijd. Het is belangrijk om de tijd te nemen om te ontdekken wat je doelgroep wil en nodig heeft. Laat je ideeën zien aan gebruikers, vraag om feedback, ontdek wat resoneert en wat wat nog ontbreekt.

Maar daar houdt het niet op.

 

Blijven testen

Het UX onderzoek in de eerste fase van de ontwikkeling van je product is exploratief van aard. Het gaat over wensen en behoeften. Over dieperliggende problemen. Over het testen van nieuwe ideeën. Het user testen in een later stadium draait veel meer om usability en verfijnen van wat er al staat. Wat kan beter aan het huidige product? Welke features werken nog niet zo lekker? En waar ligt dat aan?

Je eerste uitwerking heeft vast nog wat gebreken en de verwachtingen van je klanten kunnen veranderen mettertijd – dus het is belangrijk om een vinger aan de pols te houden.

 

Test vroeg én laat

Eén van de twee is niet genoeg. Als je vroeg test en daarna niet meer, kan het goed zijn dat je je gebruikers na verloop van tijd kwijt raakt, omdat je product niet meer aansluit op hun veranderende wereld. Als je alleen laat test, is de kans groot dat je concept überhaupt niet aansluit op de dieperliggende behoeftes van je klanten.

Dus test vroeg én laat – dat is de échte gouden regel.

Heb je hulp nodig met het optuigen van je UX onderzoek? Laat het ons weten.