UX research in verschillende fases

Om een digitale oplossing te maken die de moeite waard is voor je klanten en je business, moet je UX research doen. Dat kan op duizend-en-één manieren: UX research is een breed begrip. Er valt een heleboel onder, waaronder user testing – daar zijn we bij Happy Labs in gespecialiseerd. In dit blog geven we een kort overzicht van hoe UX research er in verschillende fases uit kan zien.

Research en design lab Valsplat maakt onderscheid tussen drie typen onderzoek: fundamenteel onderzoek, exploratief onderzoek en evaluerend onderzoek. Deze verdeling nemen we als uitgangspunt.

Fase 1: Fundamenteel UX onderzoek

Als je een heel nieuw concept gaat ontwikkelen of nadenkt over de toekomst van je bedrijf of product, is het belangrijk om de wereld van je klanten door en door te kennen. Wat zijn hun dieperliggende behoeftes en frustraties? Hoe richten ze hun dag in? Waar lopen ze tegenaan? Waar dromen ze over? Om antwoorden op dit soort vragen te vinden, moet je onderzoek doen.

Doe bijvoorbeeld:

  • Dagboekstudies: mensen zijn zich niet altijd bewust van hun behoeften en gedrag. Alleen een interview van een uur is vaak niet genoeg om alles boven water te halen. Met een dagboekstudie volg je mensen gedurende een langere periode, bijvoorbeeld via WhatsApp. Je stelt ze vragen. Je geeft ze opdrachten. Je vraagt ze om foto’s te delen. Zo leer je alles over hun context en behoeften.
  • Groepsinterviews: je zit met een groep van ~6 respondenten aan tafel, stelt ze vragen en je laat ze creatieve opdrachten doen. Als de sessies goed worden gefaciliteerd, zorgt de groepsdynamiek ervoor dat verhalen die anders verborgen blijven boven water komen. Een goede ‘warming up’ voor een groepsinterview, is een dagboekstudie. Het zorgt ervoor dat je betere en meer relevante vragen kunt stellen.
  • Diepte-interviews: je zit één op één met de respondent. In plaats van simpelweg een site of app voor te leggen, stel je meer contextuele vragen. Je laat de respondent creatieve opdrachten doen en triggert ze met afbeeldingen en woorden. Zo ontdek je dieperliggende verhalen en ervaringen. Wat voor groepsinterviews geldt, geldt ook voor diepte-interviews: een dagboekstudie is een goede voorbereiding.
  • In-context research: veel van ons handelen is onbewust; mede daardoor is er een verschil tussen wat mensen zeggen dat ze doen en wat mensen daadwerkelijk doen. Voor producten en diensten waar de omgeving een belangrijke rol speelt, zoals een museum, is het extra waardevol om inzicht te krijgen in onbewust gedrag, omgevingsfactoren en latente behoeftes, door bijvoorbeeld te observeren.

Fase 2: Exploratief onderzoek

Als je weet wat dieperliggende behoeftes en frustraties van je klanten zijn, kun je aan de slag met het bedenken van oplossingen. Deze oplossingen moet je natuurlijk testen door ze uit te werken in een prototype. Want werken ze wel echt? Of sla je de plank mis? Het uitwerken en testen van nieuwe ideeën kan op een boel manieren.

Doe bijvoorbeeld:

  • Concept test: je duikt het UX lab in om je prototype met daarin je ideeën voor te leggen aan je doelgroep. In één prototype kun je meerdere ideeën verwerken – zo ontdek je al vroeg wat wel en wat niet werkt. Vervolgens kun je het prototype aanscherpen en verder doortesten. Hoeveel test nodig zijn, hangt helemaal af van de feedback die je krijgt.
  • Design sprint: in een design sprint bedenk je oplossingen voor je probleem of uitdaging, je werkt ze uit in een prototype en test ze meteen. Dat doe je over het algemeen in een week tijd. Zo leer je supersnel wat wel en niet werkt.

Fase 3: Evaluerend onderzoek

Als je eenmaal een product of dienst hebt staan, moet je deze blijven testen bij je doelgroep. Hun context verandert, er zijn telkens weer nieuwe ontwikkelingen – belangrijk dus om altijd een vinger aan de pols te houden en te ontdekken hoe je kunt optimaliseren.

Er zijn tal van manieren om je product te optimaliseren, waaronder:

  • UX test / usability test: je duikt het lab in met je doelgroep om ze te interviewen. Ze gaan aan de hand van een aantal vragen en scenario’s door je site of app heen. Ze vertellen wat hun indruk is. Je ziet waar het goed gaat en waar ze vastlopen.
  • Expert review: als je een klein budget of weinig tijd hebt, is een expert review een mooie uitkomst. Je laat een onderzoeker een kritische blik werpen op je digitale product. Zij of hij geeft op basis van ervaring en best practices tips over hoe het beter kan.
  • Sitemap test: een goede navigatie en structuur zijn essentieel voor het succes van je site of app. Kunnen klanten hun weg vinden? Snappen ze de labeling? Met één sitemap test ontdek je of je site makkelijk te navigeren is voor je klanten.

    Dus nogmaals: UX research is ontzettend breed. Het gaat over het ontdekken van dieperliggende behoeftes, frustraties en doelen om je nieuwe product te lanceren. Het gaat over het tot in de puntjes doortesten en optimaliseren van je huidige product. En het gaat over alles ertussenin.

    Heb je vragen over hoe je het best onderzoek kan doen? Wij helpen je graag op weg.