Werf de beste respondenten voor je UX test – een checklist

Respondenten kunnen jouw UX-test maken of breken. Je moet er dus voor zorgen dat je de juiste mensen werft. Dat wil zeggen: een goede afspiegeling van jouw doelgroep. We hebben een checklist gemaakt om je te helpen met het duidelijk briefen van je recruiter. Zo krijgt je onderzoek een vliegende start!

Als eerst, geef je recruiter context 

Je kunt het leven van je recruiter veel gemakkelijker maken door uit te leggen wat je gaat testen en waarom het belangrijk is om met bepaalde mensen te praten. Context is king. Hoe meer de recruiter weet, hoe beter hij of zij de juiste deelnemers kan kiezen.

    • Geef niet alleen een lijst met criteria op, maar leg ook uit waarom bepaalde criteria belangrijk zijn.
    • Plan een gesprek met uw recruiter voor een ‘respondenten kick-off’. Doorloop de criteria om ervoor te zorgen dat jullie op één lijn liggen.
    • Recruiters zullen nooit zoveel over jouw product en doelgroep weten als jij. Je kunt ze gemakkelijk helpen door enkele van de criteria te vertalen naar voorbeeldvragen. Dat maakt het super concreet.

 

Daarna, ga door de basics en prioriteer

Er zijn een paar basispunten die je altijd moet tackelen. Zoals bijvoorbeeld:

    • Demografische kenmerken (als je niet gebonden bent aan bepaalde demografische kenmerken, kun je het beste een gelijkmatige spreiding in geslacht, leeftijd, woonplaats, opleidingsniveau, inkomen, gezinssamenstelling gebruiken).
    • Werk en branche (waaronder het uitsluiten van bepaalde beroepsgroepen)
    • Voorkeurs datum/data
    • Aantal respondenten, reserves en floaters (all day standby respondenten)
    • Tijdsduur, tijd slots en (lunch) pauzes
    • Locatie
    • Taal
    • Of het label en/of de merknaam al dan niet moet worden verborgen
    • Voorkeursapparaat: desktop/iPhone/Android of een combinatie
    • Technische instructies of huiswerk opdrachten

Bepaal hoe flexibel je kunt zijn en hoe realistisch je wensen zijn. Voor het werven van artsen kan het bijvoorbeeld zijn dat je flexibeler moet zijn omdat ze moeilijker te bereiken zijn dan, laten we zeggen, universiteitsstudenten. Meestal kun je het gewoon niet allemaal hebben. Welke criteria zijn leuk om te hebben en welke zijn essentieel? Waar kun je indien nodig concessies doen? Je moet de lat hoog leggen, maar accepteren dat deelnemers niet naadloos bij de doelgroep hoeven te passen om waardevolle inzichten te krijgen. In de meeste gevallen bestaat de ultieme deelnemer niet.

Last but not least: word zo specifiek als je kunt

We hebben het vaak gezien: de persoon die je interviewt, gebruikt je product niet zo vaak als je zou willen. Of hij/zij gebruikt het helemaal niet omdat een familielid verantwoordelijk is. Meestal gebeurt dat om de simpele reden dat de briefing niet duidelijk genoeg was. Hier zijn enkele vragen om situaties als deze te voorkomen:

    • Wat is de respondent’s relatie met het product?
    • Hoeveel keer per week/maand/jaar moeten zij het product gebruiken?
    • Zijn zij de hoofdgebruikers van het product, of is iemand anders verantwoordelijk?
    • Zijn zij de gene die de beslissingen neemt?

Zoals u kunt zien, moet u aan veel dingen denken voordat u uw recruiter aan het werk zet. Hoe completer uw briefing is, hoe beter uw deelnemers en uw inzichten zullen zijn.

 

Hulp nodig bij het vinden van de juiste deelnemers? We helpen je graag verder.