Case - Tweakers – zo haal je het meest uit je onderzoek
Tweakers – zo haal je het meest uit je onderzoek

Tweakers komt al jaren in ons lab. We doen Concept Tests en UX Tests voor ze. Wat de samenwerking zo succesvol maakt? Dat zit in twee dingen: de pragmatische aanpak en de betrokkenheid vanuit Tweakers.
We maken het niet groter dan nodig
Bij een typische UX Test of Concept Test nemen we alles uit handen: voorbereiding, werving, interviews, rapportage. Als klant hoef je alleen maar aan te schuiven om de interviews te bekijken. Achteraf delen we een rapportage met concreet advies waar je direct mee aan de slag kan.
Maar het gaat niet altijd zo. Soms heb je beperkte middelen waardoor we je onderzoek wat pragmatischer in moeten vullen. De vraag is dan: hoe kunnen we zo goed mogelijk testen binnen de middelen die we hebben? Met Tweakers hebben we het perfecte antwoord op die vraag gevonden.
‘Je haalt het meest uit je onderzoek als je ook écht betrokken bent – dat zien we keer op keer.’
We doen het onderzoek altijd samen. Dat begint al bij de werving. Tweakers plaatst een banner op hun site – zo vinden we snel de juiste doelgroep. Vanaf daar pakken wij het op. We plannen de interviews in. Op de onderzoeksdag zelf zitten we samen met het Tweakers team in het lab. Wij doen de interviews, zij kijken aandachtig mee. Ze maken aantekeningen. Aan het eind van de dag doorlopen we wat we hebben gezien. We leveren nooit een rapportage op – dat doet Tweakers zelf.
Wij houden van dit soort samenwerkingen, van de wisselwerking. Je haalt het meest uit je onderzoek als je ook écht betrokken bent – dat zien we keer op keer.
Soms een Concept Test, soms een UX Test
We doen verschillende typen onderzoek voor Tweakers. Vaak testen we een nieuw concept, een nieuwe feature. De ideeën voor deze nieuwe concepten komen uit alle hoeken: vanuit de business, vanuit het team zelf of vanuit leden uit de Tweakers community. We leggen Figma prototypes voor aan de doelgroep om te ontdekken hoe het landt. Werkt dit idee, of werkt het niet? Met het testen van concepten zorgen we ervoor dat Tweakers slimme, strategische keuzes kan maken. We testen ook weleens de live site. We doen dan een UX Test om te ontdekken waar de ervaring beter kan. Hoe bepaal je welk type onderzoek het best past? Dat hangt helemaal af van je onderzoeksvraag en het testmateriaal.
‘Naast dat het enorm belangrijk is om dit soort testen te doen, is het samen werken met Valsplat/Happy Labs ook gewoon ontzettend leuk.’
– Sander den Heijer, Product Lead bij Tweakers
Wil je zelf vaker onderzoek doen? Laat het ons weten. We vinden het leuk om mee te denken over de rol van onderzoek in je proces.