Artikel - Wanneer moet je de navigatie van je site of app testen?
Wanneer moet je de navigatie van je site of app testen?
Je kan nog zo’ n mooie site of app hebben: als je doelgroep niet kan vinden wat ze zoeken, dan zijn ze zo weer weg. Het is dus belangrijk dat je aandacht geeft aan je navigatie. Dat je het test. Dat kan onder andere door middel van Cardsorting of Treejacking – of een combi van beide. In dit artikel vertellen we in het kort meer over deze methoden, en wanneer je ze precies in kunt zetten.
Het verschil tussen Cardsorting en Treejacking
Voor hele basale, simpele sites en apps is een navigatiestructuur niet zo spannend. Als je een paar producten verkoopt, heeft het weinig zin om je navigatie te testen. Maar hoe meer diensten, producten of pagina’s je hebt, hoe belangrijker het wordt om goed na te denken over de structuur. Je hebt maar beperkte ruimte op je scherm. Dus het kan best een uitdaging zijn om het overzicht te bewaren. De beste manier om je navigatie goed neer te zetten, is het gesprek aangaan met je gebruikers, om te leren wat voor hen logisch is. Dan kan door middel van Cardsorting of Treejacking.
Je hebt maar beperkte ruimte op je scherm. Dus het kan best een uitdaging zijn om het overzicht te bewaren.
Met Cardsorting ga je terug naar de basis. Je laat gebruikers je navigatie vormgeven. Stel je voor dat je bij een bedrijf werkt dat schriften, sokken, mappen, cosmetica, fotoboeken en duizend-en-één andere producten verkoopt. Je kunt zelf de structuur bepalen van je site, maar in zo’n complexe omgeving is het verstandiger om een cardsort uit te voeren. Je laat je doelgroep alle producten labelen en groeperen. Wat vinden ze bij elkaar horen? Wat verwachten ze waar? Hoe noemen ze dingen? Welke woorden gebruiken ze voor de groepjes? Vaak wordt een interne term als menu item gebruikt, want: dat is hoe wij het noemen. Maar dat is niet per se hoe gebruikers het noemen. Met een cardsort tackle je dat soort biases.
Vaak wordt een ‘interne term’ als menu item gebruikt, want: dat is hoe wij het noemen. Maar dat is niet per se hoe gebruikers het noemen.
Een Treejack ziet er heel anders uit. Het gaat uit van wat er al staat. Je test een bestaande navigatie of een uitgewerkte concept navigatie. Je laat respondenten door je site, app of prototype gaan met een concrete taak. Je vraagt ze om iets op te zoeken. Om naar een bepaald product te navigeren. Je legt vast wat ze doen, je ziet hun klikgedrag. Zo leer je of gebruikers vinden wat ze zoeken en wat voor hen een logische route is. Meestal test je bij een treejack niet één navigatie, maar meerdere varianten, om die vervolgens met elkaar te kunnen vergelijken. Zo weet je meteen welke beter scoort.
Cardsorting en Treejacking gaan vaak hand in hand. Je doet eerst een cardsort om te ontdekken hoe gebruikers je navigatie in zouden delen. Op basis daarvan maak je een concept navigatie. Vervolgens doe je een treejack om dat concept te valideren.
Wanneer test je je navigatie?
Je kunt op ieder moment een Cardsorting of Treejacking onderzoek doen. Maar op sommige momenten is het extra belangrijk om je navigatie te toetsen bij gebruikers.
Veel nieuwe producten
Stel dat je een webshop hebt. Het gaat zo goed dat er nieuwe producten aan het assortiment worden toegevoegd. Dat heeft een grote impact op je navigatiestructuur. In zo’n geval doe je een cardsort (en een treejack). Je toetst bij gebruikers wat ze logisch vinden, hoe zij producten zouden categoriseren. Zo zorg je ervoor dat aanpassingen aan de structuur de gebruikerservaring niet in de weg staan.
Een site of app die door de jaren heen gestaag gegroeid is
Je had ooit een overzichtelijke core business, maar door de jaren heen is daar steeds meer aan toegevoegd. Andere diensten, productcategorieën of een dochtermerk. Alles is er langzaam 'aangeplakt'. En zo voelt dat voor de gebruiker dus ook. Er is geen duidelijke samenhang, en de wildgroei aan features zorgt voor een complex navigatie doolhof. Op zo’n moment is het belangrijk om je navigatie onder de loep te nemen.
Interne keuzes
Soms komen veranderingen in je navigatie voort uit keuzes die intern worden gemaakt. Management vindt een bepaald onderdeel van je site belangrijk en daarom krijgt het een plek in je hoofdnavigatie. Het is belangrijk om eerst te checken hoeveel invloed die aanpassing gaat hebben. Als je navigatie niet goed en intuïtief werkt, krijg je gefrustreerde klanten. Klanten die hun weg niet kunnen vinden.
Als je navigatie niet goed en intuïtief werkt, krijg je gefrustreerde klanten. Klanten die hun weg niet kunnen vinden.
Meer lezen over hoe wij Cardsorting en Treejacking aanpakken? Dat kan hier.