Ga naar de inhoud

Artikel - UX test doen? Vergeet mensen met een beperking niet

UX test doen? Vergeet mensen met een beperking niet

Alleen in Nederland zijn er al miljoenen mensen met een (matige) beperking. Ze zien minder. Horen minder. Ze hebben moeite met taal of met rekenen. Of ze hebben meer moeite dan een ander om een telefoon vast te houden. Het gebruik van digitale producten en diensten is voor hen niet altijd makkelijk of vanzelfsprekend. 

Dus het is belangrijk om ze te betrekken bij je onderzoek. Maar hoe vind je deze doelgroep? En waar moet je rekening mee houden? Testen met mensen met een beperking is anders dan regulier gebruikersonderzoek. Dus voordat je aan de slag gaat, zijn er een aantal dingen die je moet weten.

Werving heeft wat meer voeten in de aarde

Mensen met een beperking zijn lastiger te werven. En dat is logisch: je beperking is super persoonlijk. Daarom werken we met verschillende instanties en stichtingen. Zij helpen ons met het vinden van de juiste respondenten. Het wervingsproces vraagt om een andere, meer voorzichtige benadering. Het neemt iets meer tijd in beslag. Het grote voordeel van werken met stichtingen waar mensen met een beperking al contact mee hebben? Er is al sprake van een vertrouwensband. 

Via ons netwerk hebben we toegang tot een diverse groep: van mensen die slechtziend of laaggeletterd zijn tot mensen met een motorische beperking. Het bouwen van zo’n netwerk kost tijd, dus mocht je hulp nodig hebben met de werving voor je onderzoek, dan kunnen we daar uiteraard bij helpen. 

Het onderzoek ziet er anders uit

Onderzoek met mensen met een beperking ziet er anders uit. Dat zit in verschillende dingen: de locatie van de test, de voorbereiding, de benadering tijdens het interview. We zetten vier belangrijke reminders voor je op een rij:

1. Het onderwerp is erg persoonlijk. Normaal worden respondenten uitgekozen voor een oppervlakkig criterium, maar nu is het ineens heel persoonlijk: je beperking. Dat maakt de interviews gevoeliger. Er moet ruimte zijn voor de respondent om iets te vertellen over de plek die de uitdaging inneemt in zijn of haar leven. Als je die ruimte niet geeft, ontstaat er geen vertrouwensband, en is de kans groot dat je niet alles uit je interview haalt.

Er moet ruimte zijn voor de respondent om iets te vertellen over de plek die de uitdaging inneemt in zijn of haar leven.

2. Heb geduld, geef ruimte. Soms gaat het interview minder snel. Iemand met een motorische beperking pakt bijvoorbeeld niet zomaar zijn telefoon op om te swipen. Of als je iemand interviewt die niet goed kan lezen, dan kosten dingen ook meer tijd. Je moet meer uitleg geven, meer begeleiden. Pas je script daarop aan, prop niet te veel in een interview. Als je respondent druk voelt, wordt de test een frustrerende taak. Als iemand de ruimte voelt, geeft dat rust voor de rest van het interview.

Iemand met een motorische beperking pakt bijvoorbeeld niet zomaar zijn telefoon op om te swipen. Pas je script daarop aan, prop niet te veel in een interview.

3. Soms is begeleiding nodig. Normaal gesproken is een UX test één-op-één. Er zijn geen andere mensen in de interviewruimte, alleen in de observatieruimte. Maar soms hebben mensen met een beperking begeleiding nodig, een derde persoon.

4. De mogelijkheden van de respondent zijn leidend. Bij reguliere wervingen krijgt de respondent niet de keus om te kiezen hoe ze het interview willen doen. Wij bepalen de locatie, de methode. Maar voor mensen met een beperking draaien we het om: de respondenten mogen kiezen of ze naar locatie komen of remote deelnemen. Er zijn mensen waarvoor het simpelweg te lastig is om naar het lab te komen.

Het testen van toegankelijkheid moet de regel zijn, niet de uitzondering. Gelukkig gebeurt het al steeds meer. We zien veel bedrijven de eerste stappen zetten. Wil je mensen met een uitdaging of beperking ook betrekken bij je onderzoek en heb je nog wat meer handvatten nodig?Laat het ons weten. We helpen graag.