Artikel - UX test in 4 stappen
Een goede UX test doen? Doorloop deze 4 stappen
Het is belangrijk om met je klanten in gesprek te blijven. Dat kan op allerlei manieren. Eén van die manieren is een UX test.
Als je dit leest, is de kans groot dat je al weet wat een UX test is. Een UX test is een één-op-één interview met iemand uit je doelgroep. Je laat ze aan de hand van vragen en scenario’s aan de slag gaan met je site of app. Zo ontdek je wat goed gaat en wat beter kan. Waar problemen zitten en waar kansen liggen. Je kunt je UX test in het lab doen, maar ook online, of op locatie.
In dit artikel zetten we uiteen hoe je zo’n UX test op hoofdlijnen aanpakt. We laten zien welke stappen je doorloopt, en waar je aan moet denken bij elke stap. Dus doe je zelf wel eens onderzoek, of ben je van plan het te gaan doen? Dan is dit wellicht een goede checklist voor je.
Stap 1 – de kick-off
Elke UX test begint met een kick-off. Dat is een meeting waarin je als onderzoeker samenkomt met de belangrijkste stakeholders om de scope van het onderzoek te bepalen. Wat is precies de uitdaging? Welke vragen willen we beantwoorden? Welke aannames willen we testen?
Naast dat je bepaalt wat je wilt leren, is het goed om te kijken naar eerder onderzoek: is er al iets soortgelijks onderzocht? Welke kennis is er al? Vaak weten teams meer dan ze denken. Verder is het belangrijk om tijdens de kick-off door het testmateriaal (het prototype, de site of de app) heen te lopen, zodat je een goed beeld krijgt van wat je precies gaat onderzoeken. Tot slot moet je bepalen welke doelgroep je uit wilt nodigen, zodat je de werving van respondenten op tijd in gang kunt zetten – een gemiddelde respondentenwerving duurt 1 á 2 weken.
Kijk naar eerder onderzoek: is er al iets soortgelijks onderzocht? Welke kennis is er al? Vaak weten teams meer dan ze denken.
Na de kick-off stel je een testscript op. Daarin staan alle vragen, scenario’s en taken die je tijdens de test voor gaat leggen aan je doelgroep. Hulp nodig bij het opstellen van je testscript? We hebben een gratis template voor je.
Stap 2 – vind de juiste respondenten
De kwaliteit van je onderzoek valt of staat met de kwaliteit van je respondenten. Dus het is essentieel om vooraf te bepalen wie je precies uit wilt nodigen. Zoek je bijvoorbeeld naar een hele generieke doelgroep, zoals supermarktbezoekers tussen de 20 en 30 jaar oud? Of is het heel specifiek en zoek je naar huiseigenaren met zonnepanelen die overwegen om een thuisbatterij aan te schaffen? Hoe complexer je doelgroep, hoe eerder je moet beginnen met werven.
De kwaliteit van je onderzoek valt of staat met de kwaliteit van je respondenten.
Als je hulp nodig hebt met je werving, mag je altijd bij ons aankloppen. We hebben een panel met meer dan 14.000 mensen. Daarnaast werven we wereldwijd, van Frankrijk tot Australië. Dat doen we via partners. Verder kunnen we je heel goed helpen met het werven van mensen met een beperking. Denk aan slechtzienden, mensen die laaggeletterd zijn, of mensen met spasme. Deze doelgroep mag je absoluut niet vergeten in je onderzoek. Meer dan 3 miljoen Nederlanders ervaren een (tijdelijke) beperking. Door hen te betrekken bij je onderzoek, zorg je ervoor dat je product inclusief en toegankelijk is.
Stap 3 – het lab in
Zodra de scope van het onderzoek bepaald is en de respondenten zijn geworven, duik je het UX lab in om je doelgroep beter te leren kennen. Je ziet hoe mensen je site of app ervaren. Je hoort waar ze tegenaan lopen. Wat goed gaat. Het testscript biedt je alle houvast die je nodig hebt tijdens het interview.
De maximale duur van een interview is één uur – als het langer duurt ebt de concentratie van deelnemers vaak weg. Daarnaast leert meer dan 20 jaar ervaring ons dat 5 of 6 interviews vaak voldoende zijn om de belangrijkste inzichten boven water te halen. Als je meer interviews doet, leer je over het algemeen weinig nieuws.
Een typische UX test wordt gedaan met twee onderzoekers. De een legt de vragen en opdrachten aan de doelgroep voor. De ander volgt vanuit de meekijkruimte – samen met de belangrijkste stakeholders – precies wat respondenten doen en zeggen. Ze leggen alles vast wat ze opvalt en ze sparren over de issues die ze zien. Vergeet niet om aan het eind van de onderzoeksdag met alle meekijkers een debrief te doen waarin je de belangrijkste bevindingen kort bespreekt. De debrief is een mooi startpunt voor de rapportage die je na de interviews uit gaat werken.
PS Als je zelf geen onderzoek doet, kunnen onze onderzoekers het voor je doen. Dan kun je op je gemak meekijken.
Het lab kent allerlei vormen
Je kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van een extern lab, zoals die van ons. Je kunt dan ongestoord een hele dag samenwerken in een fijne omgeving. Maar je onderzoek kan ook online of remote, vanuit je huiskamer of je kantoor. Een andere optie is een pop-up lab. Dat is een portable lab waarmee je naar je doelgroep toe gaat. Je kan bijvoorbeeld bij mensen thuis interviews doen. Tot slot heb je nog de optie om je eigen lab te bouwen, bij jou op kantoor.
Je kunt je UX test op allerlei manieren doen: bij ons in het lab, remote, met een pop-up lab of in je eigen lab.
Stap 4 – rapportage en next steps
De laatste stap van je user test, is de rapportage. Probeer weg te blijven van stoffige rapporten: die belanden vaak onder in de lade. Houd je inzichten, conclusies en aanbevelingen concreet. En als het even kan, onderbouw ze dan met schetsen. Dat maakt wat je geleerd hebt nog concreter voor de designers en developers die er uiteindelijk mee aan de slag gaan.
Zodra de rapportage klaar is, is het goed om af te sluiten met een korte sessie met de belangrijkste stakeholders. Bespreek wat je geleerd hebt en bepaal samen de next steps. Neem de tijd om je inzichten aan bedrijfsdoelen te linken – dan is de kans het grootst dat je inzichten ook echt worden opgepakt, en dat ze de impact maken die je wilt.
Neem de tijd om je inzichten aan bedrijfsdoelen te linken – dan is de kans het grootst dat je inzichten ook echt worden opgepakt, en dat ze de impact maken die je wilt.
Heb je hulp nodig met je UX test? Wij vinden het leuk om je op weg te helpen.