Ga naar de inhoud

🧠 Nu ook Neuro UX Research bij Happy Labs! Lees het persbericht.

Artikel - Onderzoek is geen eenmalig uitje – doe het in een vast ritme

Onderzoek is geen eenmalig uitje – doe het in een vast ritme

Klantinzicht is de brandstof voor het ontwikkelen van digitale producten en diensten. Onderzoek doe je nooit maar één keer – als je het goed doet, doe je het in een vast ritme. Maar hoe ziet zo’n ritme eruit? Hoe vaak moet je onderzoek doen? En moet je altijd het lab in, of kun je ook op andere manieren inzichten ophalen?

Het grote voordeel van een heartbeat

In een vast ritme onderzoek doen; dat noemen we een ‘heartbeat’. Een heartbeat zorgt ervoor dat je tijdens het ontwikkelen altijd met klanten in gesprek blijft. Het is een stok achter de deur. Het voorkomt dat je belangrijke keuzes op gevoel maakt, of een puur vanuit de business – dat is een recept voor dure, ingewikkelde aanpassingen achteraf. Met onderzoek stop je wat extra tijd en moeite in de voorkant, zodat het aan de achterkant goed gaat.

Hoe vaak moet je testen?

Dat hangt ervan af. Als je met een klein team werkt aan je digitale product of dienst, is het prima om twee tot vier keer per jaar onderzoek te doen. Werk je met meerdere teams aan websites en apps en zijn er continu veranderingen? Dan moet je vaker testen; elke maand is dan een logisch ritme. Kortom: je ontwikkelsnelheid en de grootte van je team bepalen het ritme van je heartbeat. Het heeft geen zin om elke maand het lab in te duiken als je product of dienst niet zoveel verandert. Mocht je heel vaak onderzoek doen, zo’n twee tot vier keer per maand, dan komt er een moment dat een eigen UX lab interessant is.

Je ontwikkelsnelheid en de grootte van je team bepalen het ritme van je heartbeat. Het heeft geen zin om elke maand het lab in te duiken als je product of dienst niet zoveel verandert..

Waarom is regelmatig onderzoek doen zo belangrijk?

Als je constant bezig bent met het ontwikkelen van digitale producten en je praat maar één keer per jaar met je klanten, dan is de kans heel groot dat je dingen over het hoofd ziet. Je kan niet alles ontwikkelen op basis van die ene onderzoeksdag. Als je geen heartbeat doet, ga je dus ontwikkelen op basis van eigen wensen en voorkeuren. Daar zitten aannames in. Dat kan leiden tot een product dat niet werkt. Tot dure aanpassingen achteraf. Als je je product doorontwikkelt zonder de mensen te spreken voor wie het is, dan wordt de afstand heel groot. Vier voordelen van vaker testen:

  1. Minder kans op grote verrassingen.

  2. Een vast ritme zorgt ervoor dat je regelmatig klanten spreekt – dat inspireert.

  3. Kans om ideeën in meerdere fasen te testen: concept, prototype en bouw.

  4. Kans om meer specifieke doelgroepen te betrekken in je ontwerpproces

Als je je product doorontwikkelt zonder de mensen te spreken voor wie het is, dan wordt de afstand heel groot. 

Je hoeft niet altijd het lab in – het kan ook kleiner

Een heartbeat testritme betekent niet dat je elke keer het lab in moet. Misschien laat je budget dat niet toe, misschien heb je te weinig tijd. En dat is helemaal niet erg. Dat hoeft je heartbeat niet in de weg te staan. Je kunt onderzoek op zo’n manier invullen dat het past binnen je mogelijkheden. Je kunt zo nu en dan bijvoorbeeld kiezen voor guerilla onderzoek. De straat op gaan en je app of site aan wat mensen voorleggen. Of je doet een online unmoderated test. Of je legt je nieuwe idee voor aan vrienden en familie, gewoon om eens te horen wat zij ervan vinden. Er is altijd een manier om eindgebruikers in een vast ritme te betrekken bij de ontwikkeling van je digitale product of dienst.

Een heartbeat testritme betekent niet dat je elke keer het lab in moet. Je kunt zo nu en dan bijvoorbeeld kiezen voor guerilla onderzoek. De straat op gaan en je app of site aan wat mensen voorleggen.

We vinden het leuk om mee te denken over de plek van onderzoek in je ontwikkelproces. Dus bel of mail ons gerust met je vragen.